Bavaria heeft 2015 afgesloten met meer winst en een recordomzet van dik 531 miljoen euro. De Brabantse bierbrouwer slaagde erin om in diverse Europese landen marktaandeel te winnen.
De nettowinst kwam uit op 30,2 miljoen euro, tegen 24,7 miljoen in 2014. De omzet groeide met 4,5 procent, maakte Bavaria woensdag bekend. Ook in Rusland, Cuba, Australië, Canada en Zuid-Korea groeiden de verkopen.
Alles bij elkaar verkocht de brouwer uit Lieshout vorig jaar 5,8 miljoen hectoliter bier. Bavaria won ten opzichte van concurrenten niet alleen terrein met zijn Premium-gerstenat, maar ook met het alcoholvrije Bavaria 0.0%, het zwaardere 8.6 en trappistenbier La Trappe.
Bavaria wil wereldwijd verder groeien en heeft hieraan naar eigen zeggen vorig jaar “duidelijk handen en voeten gegeven”.
Goed begin in Ethiopië
“De strategie werpt zijn vruchten af”, aldus financieel directeur Frank Swinkels. In de zomer werd bijvoorbeeld een nieuwe brouwerij in Ethiopië in gebruik genomen, genaamd Habesha. Die draait inmiddels erg goed. De distributie is al uitgebreid vanuit de hoofdstad Addis Abeba naar verschillende locaties in het land. Dit jaar wordt de productiecapaciteit verdubbeld naar 600.000 hectoliter.
Ook goede prestaties van moutdivisie Holland Malt droegen volgens de onderneming bij aan het positieve resultaat. De flesjes en blikjes van Bavaria worden tegenwoordig in meer dan 120 landen verkocht. Ongeveer 65 procent van het bier dat het concern maakt, is bestemd voor de export.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl